Baren  Humor  FAQ  Bibliotek  Stamgjester  IRL  Turer  Linker

n.a.m-FAQ

Tabbene vi gje^H^Hnødig innrømmer

Espen Mønnich   Min hittil eneste tabbe (så har jeg da også totalt sett bare kørt 1500 km):
Var på en befaringsrunde i nabolaget for å finne en egnet plass for min elskede øve litt på min emmse, hun har nemlig akkurat begynt å ta lappen. Jeg kommer over en rimelig stor grusplass, og puttrer pent ut på 'tynnisen'. "Hmm litt løs grus dette her...", tenker jeg, "her kommer hu sikkert til å tryne...". Jeg bestemmer meg får å snu å kjøre videre, med full sving og litt uforsiktighet på gassen sklir forhjulet rett fram og bakhjulet ut mot siden, og sykkelen må bare pent legges ned. Dette resulterte i ripete potte, ripete blinklys og en irriterende tanke som henger over meg hele tiden: "Hvorfor i h***ete kunne ikke blinklyset knuse og gå i oppløsnining i steden for å bøye seg og lage bulk i tanken min!

Tom Cevro   Apropos usynkroniserte striper.. Jeg fikk testet de nye veltebøylene mine her om dagen :-/ Vardåsen slalåmbakke i Asker ble for fristende, og siden jeg pleier å ha en tur eller fler opp for å se på utsikten over Oslofjorden i løpet av sesongen, fant jeg at tiden var moden. Ut med litt luft av dekkene og oppover bakken med seg.

Denne gangen startet jeg stoppeklokken og følgelig gikk det radig unna, noen ganger gikk det på bakhjulet og et lite hopp eller fler ble det også. I "bratthenget" svinger "veien" seg og det blir en del grov grus/stein, så det er viktig å holde tunga rett. Jeg velta her med DR 600'n min for mange år siden og det ble bulk i tanken, knekt clutch-håndtak og revurdering av egne ferdigheter. Vekten legges litt mer bakover, ned i første og det gikk strålende, mer gass. Noen titalls sekunder senere er jeg snart oppe og man må kjøre litt langsom sikk-sakk pga. kuler og mye stein, og det var så inne i h******* mye stein og da 8-/... Plutselig er jeg på vei ut en annen retning enn det jeg hadde planlagt og "Al" har overtatt kommandoen.
Et øyeblikk er jeg på vei overende den gærne veien, dvs nedover det bratte, men noen bestemte håndgrep senere får jeg hvert fall lagt den ned den "billige" veien. Knaas... Vel , vel. Dette har jeg forsåvidt ventet på , så da var det på en måte overstått. Bøylene gjør en god jobb og tar støyten, men siden det er så mye stein der, blir det litt skraper og riper i høyre kåpedel, motorplaten (plast) og noen andre skjemmende striper. Neste gang må jeg altså velte til venstre. Noen som blir med en tur opp bakken snart? PS. Det tok ca 40 sek.

Gunnar Horrigmo   Vi hadde altså vært på Speed Yamaha og sett på den splitter nye YZF R1. I det vi står og saler opp dukker det opp en 10-15 sykler fra Urban MC så vi (ihvertfall jeg) bestemmer oss for å råne litt og ruser godt til rødmerkingen og vel så det på parkeringsplassen utenfor butikken.

Etter å ha bråket en stund i døråpningen er det på tide å dra videre, så Kai og Morten glir av gårde og regner med at jeg kommer etter. Men jeg stod selvfølgelig litt kronglete til, slik at det måtte en del lirking til for å klare å komme rundt en annen sykkel som sto parkert rett foran meg, og det er her jeg gjør det fatale; jeg er ikke helt sikker, men jeg _tror_ jeg må ha reist meg opp på begge fothvilerne for å se om det var nok klaring.

På en stillestående sykkel med fullt styreutslag er sånt som kjent å be om trøbbel, så den faller over på siden, og jeg får ikke beinet langt nok ut til å holde den, så vi deiser i bakken begge to. Foten min kommer selvsagt i klem slik at jeg ikke får stoppet sykkelen eller reist meg opp før det kommer en herremann til unnsetning. en stund etter kom man til å tenke på at det eneste som kunne reddet situasjonen var å springe rett inn i butikken og handle nytt blinklys, men da var det altså for sent..

Martin Rasmussen   Høsten 96 med 1 måned gammelt A-kort og 81 GSX 750. Hadde nettopp fikset alt, og sykkelen var tipp-topp. Dro ut på veien og storkoste meg, smale flotte veier på Setermoen i Troms, på tur mot Altevann. etter ca. 3 km. kjørte jeg forbi en bil. 1 km. senere kom jeg inn i en sving som ble krappere og krappere, og dro rett på skogen. brakk blinklys og bungla tanken og så videre... Gjett om jeg lå lavt i grøfta til bilen hadde kjørt forbi eller. Fy faen det er kjiipt, bare fordi at sykkelen er tipp-topp, så blir jeg plutselig verdensmester i emmse kjøring.....)
Stig Petterson   Okk, det er den store dagen for å betro sine blemmer på, skjønner jeg, så... Dagen var oppkjøringsdagen i fjor, og jeg hadde nettopp vært ute på en lufterunde med sensor som ballast på skolesykkelen, en GSX 600F. Får beskjed om å parkere "der borte", og det skal jo gå greit. Sykkel stoppes, bena ned, støtte ned, sensor av, jeg av. Og da detter sykkelen. Den "gale" veien (altså mot høyre). Det skjer så sakte det hele, så jeg rekker å ta tak i styret og prøver å få den over på støtta igjen før det er for sent. Det må se j*** komisk ut, der jeg står og drar i styret med begge hender og merker til min store fortvilelse av denne saken veier mere enn jeg klarer å holde i mot. Kjørelæreren som etterhvert ser/skjønner hva som er i ferd med å skje, spretter bort de to meterene det er til sykkelen og prøver febrilsk å hjelpe. Men nytter det? *knas* En stk. bøyd bremsehendel, liten skrap i kåpa (som (heldigvis) var knust fra før i et tidligere velt med en annen elev) og et knust blinklys... "...der røyk fortjenesten denne dagen..." hørte jeg læreren sa mens jeg ruslet bort med sensor for å få vite at jeg hadde stått :) ...kommentaren han kom med etterpå ang. velten trenger vi ikke å snakke om, gjør vi vel? ;).
Eskil Brandvik   Jeg hadde en da jeg skulle starte min CB350 Four på kaia i Vadsø etter 6 dager med Hurtigruta fra Florø i mars 1979. Etter en stund filing, svetting & kickstart-forsøk fikk jeg hjelp fra kaifolka med startkabler og PLUTSELIG var det ei hjernecelle som våknet (den eneste osv.) og ett stk. killswitch ble satt på "RUN" (eller hva det nå sto der). Svett, takknemlig og rødmende kjørte jeg så til min nye arbeidsplass på flott vinterføre i 6 kuldegrader. (mumle, mumle..) :-)
Esa K. Viitala   Den ene....:
Host: ifjor da jeg tok CBR'n ut for første gang, startet den ikke som forventet. den bare hostet og harket først og så ... ingenting. Jeg skiftet plugger, ladet opp batterien, bannet og drakk kaffe. Omtrent etter to timer fant jeg ut at bensinkrana var OFF. Jeg pleier å kjøre forgassere tomme etter den siste turen på høsten..

Og den andre....:
Jeg ødela brillene mine med en vanlig type hjelm, og skal fortsette med åpningshjelm. (Ødeleggelsen skjedde slik: jeg kjørte hjem, tok av brillene og la disse på tanken. Tok av hjelm og sto av sykkelen for å åpne garasjedøren, for å kjøre sykkelen inn i garasjen. Satt på sykkelen og kjørte den inn i garasjen. Gikk inn i huset og hentet kona for å leite etter brillene mine. Hun fant brillene, som var blitt overkjørt av en motorsykkel på vei inn i garasjen)

Grethe Tausvik   Da jeg drev og testet etter å ha montert forgassere, fram og tilbake, lekkasjer og ting, gikk jeg litt vill. En av gangene jeg prøvde å starte, ville den f** ikke starte i det hele tatt, selv om jeg nettopp hadde fått det til. Det tok vel ca 10 min med kiking og banning før jeg husket at jeg hadde stengt bensinkrana :-)
John Markus Bjorndalen (aka oljesjeiken)   Hadde nettop kjørt opp til sykkellappen, og dro raskeste vei hjem til sykkelen. Kjørte 500 meter og tenkte jeg skulle stoppe (i motbakke) for å sjekke noe (husker ikke hva). Tok ut sidestøtta, la sykkelen over (slik jeg var vant til på skolesykkelen), la den over, over... bums i bakken. Støtta hadde en litt kraftigere fjær jeg var vant til. Nervøs som jeg var (hadde hørt om tusenlapper som flagret av slikt) vippet jeg sykkelen opp, satte meg over den og prøvde å få lagt den over på støtta igjen for å se etter skader... Det samme skjedde igjen (lønner seg ikke å prøve om igjen når pulsen er over 180). Tredje forsøk, fikk sykkelen opp på støtta, men nå var det en oljedam på bakken. "jaja, jeg kommer meg nok de 4-5 kilometrene bort til nermeste bensinstasjon" tenkte jeg, og så satte jeg igang. Problemet var bare at jeg gikk tom for bensin et stykke før stasjonen. Og ikke fikk jeg den til å ta bensin fra reserven. Så da ble det dytting...

Greit nok, fremme på stasjonen fylte jeg bensin og gikk inn etter litt olje. Problemet nå var bare det at peileglasset på siden av motoren var en smule grått, oppskrapet og vanskelig å se gjennom, så jeg klarte ikke å se nivået. Fersking som jeg var spurte jeg etter hjelp hos de som jobbet på stasjonen om de kunne hjelpe meg å peile (tenkte liksom, litt oppkavet som jeg fremdeles var, at de som jobbet på en stasjon sikkert hadde vært borti slike problemer før (bah... aldri mer. Pølseselgere...)). De klarte heller ikke å se hvor mye olje som var på, så de regnet med at det var for lite og helte på litt. Det vistes fremdeles ikke, så nå kom jeg med ideen at vi skulle prøve å peile med noe gjennom påfyllingshullet. Joda, men de ville heller prøve å pumpe ut litt av den gamle oljen for å se om det var noe som helst på motoren.

For å gjøre en lang historie kort mente de at motoren måtte ha vært helt tom for olje, fylte på litt mer, prøvde å pumpe ut (noe som ikke gikk, men de fikk pumpen til å virke i en bøtte inne på hallen så de mente det måtte bety at motoren fremdeles ikke hadde noe olje nok på seg (jeg må ha vært i koma som ikke protesterte her)). Etter at de hadde fylt på 3 liter (eller deromkring) fant de ut at det ikke hadde rent ut noe, så det var i hvert fall olje på motoren, så jeg skulle bare kjøre. Her burde jeg selvfølgelig ha tenkt meg om, men når man er fersk og panikken ikke er langt fra å ta deg (lappen er fremdeles varm i lommen, nydelig vær, og du bare har lyst til å kjøre) er det ikke bestandig fornuften er det første til å slå inn. Så da prøvde jeg å starte da.... Null respons. Grønt lys indikerte at det var strøm og at jeg sto i fri, men ikke noe respons fra startmotoren. Helt tom for ideer. For inn på bensinstasjonen og fikk låne en målelampe. Plukket av salen og alt jeg kunne finne av deksler og målte på alt jeg fant av ledninger, releer og sikringer uten at jeg ble spesielt mye klokere av den grunnen (men jeg lærte litt om hva som befant seg av dillemikk under salen).

Tror jeg sto godt over en time før det tilfeldigvis kom noen fra Jaro forbi og spurte om jeg hadde sjekket nødstoppen (jeg hadde selvfølgelig kommet borti denne da jeg dyttet - uten å legge merke til det). Gjett om jeg var flau. Fortalte dem hele historien hvorpå han lurte på hvor mye som var fylt på. Det viste seg at fyren på stasjonen hadde etterfylt halvliteren til literen _mer_ enn hva man skulle fylle på ved komplett oljeskift (med filterbytte). Da var det hell i uhellet at jeg ikke fikk start, men problemene var ikke slutt her. En av de ansatte (sjefen muligens, fant aldri ut det) dyttet meg bort til et bilfirma som holdt til et stykke bortenfor for å se om de hadde en pumpe som kunne få ut overskuddsoljen (frustrerende å ha så dårlig motor etter flere timers plundring), men etter en del fikling og plundring gikk heller ikke dette (gjett om det var en som begynte å bli temmelig fortvilt). Arbeidsdagen var såvidt over, og jeg kom meg ingen vei.

Heldigvis kom løsningen ved at jeg fikk ringt Jaro som kom og hentet meg og sykkelen og tok komplett oljeskift (han måtte nesten hente ekstra bøtte for å bli kvitt all oljen) og fikk meg på veien igjen. Brukte nok opp en god del av nybegynnerkvoten min den dagen... :-/